PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Son Lux

maandag 19 oktober 2015Ancienne Belgique Brussel

Son
Foto: Son Lux

Dramatiek ten top in de AB. Het experimentele electroproject rond Ryan Lott, ofte Son Lux zet z’n Europese tournee in en haalt meteen de homerun binnen. Met Rafiq Bhatia en Ian Chang nam de Amerikaan voor het nieuwe album ‘Bones’ twee bekwame muzikanten onder de arm die met hart en ziel elke pulserende noot door hun lijf voelen gaan, de emotie is (al dan niet overdreven) op elk van hun gezichten af te lezen.

Van ‘Bones’ tot ‘Flight’ over het schitterende ‘Change Is Everything’ – waarop frontman Ryan Lott zich de longen uit het lijf zingt alsof zijn leven ervan afhangt – “This moment changes everything”, ja dat is exact wat wij denken. Tachtig minuten lang overspoelt het drietal ons met scheurende gitaren, bombastische drums en heerlijk geschifte synthmelodieën. Son Lux weet zichzelf keer op keer te bewijzen live. Geen enkele show is dezelfde.

De Amerikaan slaagt er zelfs in om een heus meezingfestijn in gang te zetten tijdens ‘Now I Want’. Even wanen wij ons vrijheidsstrijders op triomftocht, terwijl Ryan Lott de menselijke afspiegeling is van een op-en-neerspringend Duracellkonijn. Met zijn bijna kinderlijk enthousiasme spoort hij ons alleen maar aan om nog luider mee te brullen.

Een van de talrijke hoogtepunten van vanavond is ‘Easy’, dat intussen uitgegroeid is tot een publieksfavoriet dankzij zijn subtiele opbouw. Het Belgische publiek smult ervan en bedankt maar al te graag met ritmisch geklap. Na een uitvoerige uitleg over een heropgenomen versie van ‘Undone’ met opwarmer Olga Bell, kondigt Lott doodleuk aan dan toch een ander nummer te gaan spelen. De New Yorkse ruilt tourneevrienden Chairlift en Dirty Projectors dit jaar in voor Son Lux en staat hen bij met achtergrondzang en onwennig gedans tijdens ‘This Time’. Ook het sublieme ‘You Don’t Know Me’ geniet een live Bell-makeover en vormt een heerlijke afsluiter van de reguliere set.

Son Lux verzilvert zijn heldenstatus met ‘Plan The Escape’ waarin Lott nog een laatste keer zijn falsetto door laat klinken. Het zet een punt achter een wervelende show met het explosieve ‘Lost It To Trying’, waarbij die typische kakafonie aan klanken iedereen voor een laatste keer in extase krijgt.

Schandalig dat de AB geen ‘uitverkocht’ bordje opgespeld kreeg, want iedereen aanwezig kan de wereldklasse van Son Lux bevestigen. Huiswerk voor de rest van de week: Bones opzoeken op Spotify en op repeat beluisteren. You’re welcome.

< Yne Van De Mergel >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter